מה קשור ? – הקומפרסור באבלטון לייב / Sidechain in Ableton live and the compressor

פוסט השבוע יתעסק בנושא ה- sidechain, שהיא אפשרות מעניינת שמשתמשים בה בעיקר עם קומפרסור.

לפני הצפיה בסרטון: במידה ואתם לא משוכנעים שאתם מבינים איך עובד הקומפרסור אז אנא קיראו את השורות הבאות כי בסרטון עצמו אין דגש על השימוש בקומפרסור (מטיבי לכת מוזמנים לדלג מטה לסרטון).

קומפרסור- הינו מכשיר אלקטרוני, אשר מטרתו היא לצמצם את הטווח הדינמי של הסיגנל. מטרת הקומפרסור לגרום לכך שההבדלים בין "חלש" ל"חזק" יהיו קטנים יותר מאשר באות המקורי. הדבר מתבצע על ידי הגברה של אותות חלשים והנמכה של אותות חזקים (ויקיפדיה).

הפרמטרים המרכזיים בכל קומפרסור הם:

Threshold: רף ההשפעה כל עוד האות (הצליל) מתחת לרף ההשפעה הקומפרסור בעצם לא פועל, מרגע שהאות חוצה את הרף הקומפרסור נכנס לפעולה.

Ratio: יחס ההשפעה – מרגע חציית רף ההשפעה, כל db שעבר את הרף יונחת (כלומר יורד מטה) ביחס של אחד:כמה שרוצים (לדוגמא יחס של 4:1 – על כל db שעברנו מעל הרף, הקומפרסור מחליש 4 db מסך העוצמה של הצליל, ובפועל במקום לשמוע db1 מעל הרף אנו שומעים db3 מתחת לרף).

Attack: קצב ההשפעה פרמטר זה קובע כמה מהר יפעל הקומפרסור מרגע חציית רף ההשפעה.

Release: קצב הפוגה – פרמטר זה קובע לאחר כמה זמן יפסיק הקומפרסור לפעול במידה ורף ההשפעה הפסיק להיחצות.

Makeup: פיצוי – הקומפרסור מאפשר לפצות את עוצמת ה- db הכוללת לחיוב או לשלילה (כלומר להגביר או להחליש את האות הכללי לאחר פעולת הקומפרסור.

Gain Reduction: העוצמה המופחתת – מופיע בלייב בקיצור GR ומודד כמה db הופחתו מהאות הכולל.

הסבר זריז על דברים נוספים בקומפרסור של אבלטון לייב:

Envelope הוא גורם אשר משפיע על קצב ההשפעה וההפוגה (Attack, Release), ומשתנה וקומפרסור לקומפרסור, בקומפרסור של לייב יש שלושה מצבים אשר משפיעים כל אחד בדרכו על שני המרכיבים הללו, המצבים הם Peak, RMS ו- Opto והם נועדו לדמות תגובה של סוגי קופרסורים שונים.

Knee – מאפשר לרכך את פעולת הנחתת האות של הקומפרסור על ידי יצירת טווח לרף ההשפעה, לאורך כל טווח הרף ישפיע הקומפרסור בעדינות, ורק לאחר חציית הרף לגמרי יחזור להשפיע כהרגלו.

Model מאפשר לשנות את תגובת הקופרסור באופן ניתוח האות בצורות שונות, גם כאן קיימות שלוש אפשרויות שונות FF1, FF2, FB וכל אחת מהן נשמעת מעט אחרת .

Lookahead היא פונקציה של קומפרסורים דיגיטליים, שמאפשרת קריאה עתידית מהמחשב על מנת לאפשר תוצאה יותר נקיה (סוג של buffer size לקומפרסור).

במידה וההסבר שלי לא מצא חן בעייניכם, אבל בכל זאת הייתם מעוניינים ללמוד על הקומפרסור בעברית אתם מוזמנים להציץ במאמר של עודד רז בנושא.

ועכשיו כאמור לסרטון :

בהרבה מקומות אתם עשוים להיתקל במושג Ducking שהוא בעצם מתייחס לאפקט הפימפום שהדגמתי בסרטון, או לחילופין לשימוש ב- sidechain כדי לסדר מיקס ולאפשר לתדרים לא לריב אחד עם השני לדוגמא כל פעם שיש תוף רגל, הוא יחליש במידה כזו או אחרת את הבס כדי שלא יהיה עומס בטווח התדרים הזה.  לסיכום פוסט הקומפרסור וה- sidechain אציין שאפשר לעשות sidechain גם לאפקט הגייט וגם לפילטר ולעשות עם זה דברים מגניבים ושימושיים כאחד. בהרבה מקומות יש שקוראים ל- sidechain גם Key אז לא להיבהל, זה בעצם אותו הדבר.

נתראה בפורים.

הפוסט הזה פורסם בקטגוריה מורכב עם התגים , , . קישור קבוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>